STUDENTJOB
BLOG


Artikel

Ben jij altijd te laat? Zo zorg je ervoor dat je altijd op tijd bent!

Door Suniva Vollenberg op 25-05-2018

Iedereen komt ooit in zijn leven weleens te laat op een afspraak. Maar sommige mensen lijken echt altijd te laat te komen, en dat is voor niemand een pretje, vooral niet voor de persoon in kwestie. Hoe voorkom je dat je te laat komt en hoe zorg je er nu voor dat het niet meer voorkomt?

1. Koop een horloge.

Ik denk dat onze generatie zich wel in de volgende situatie kan herkennen:

“Je wilt weten hoe laat het is dus kijkt even op je telefoon. Drie, tien of misschien twintig minuten later vergrendel je je telefoon weer nadat je even snel je moeder een appje hebt gestuurd en je social media hebt gecheckt en dan realiseer je je dat je nog steeds geen idee hebt hoe laat het is.”

Een smartphone is een super handig dingetje, al zorgt het er vaak voor dat we afgeleid raken of dat we zelfs te laat komen op een afspraak. Een horloge geeft geen afleidingen en is er alleen om je te vertellen hoe laat het is. En dat is wel zo makkelijk als je toch snel geneigd bent om op je telefoon te kijken om je social media bij te houden…

2. Koop een bellenwekker.

Deze dingen zullen je letterlijk uit je bed laten springen. De herrie die zo’n wekker maakt is zo enorm hard, dat je direct wakker bent. Ook heeft deze wekker geen snooze-functie waardoor je minder snel geneigd bent om nog even door te slapen.

Extra tip: vind je het lastig om uit bed te komen? Zet de wekker dan aan de andere kant van je kamer; zo ben je genoodzaakt om op te staan en als je dan toch al uit bed bent, kun je er maar beter niet meer inkruipen!

3. Zet je klok een paar minuten vooruit.

Je zult eerder geneigd zijn om op te schieten als je ziet dat het al bijna tijd is, toch? Daarom is het misschien verstandig om je klok een paar minuten vooruit te zetten. Zet je wekker en horloge bijvoorbeeld tien minuten vooruit. Zo denk je dat het al bijna tijd is, terwijl je eigenlijk nog genoeg tijd over hebt.

4. Bereid dingen ’s avonds al voor.

Als je je hebt verslapen heb je vaak geen zin om nog een ontbijt of lunch klaar te maken waardoor je met een lege maag van huis vertrekt. Of je vergeet de helft van je boeken omdat je je tas niet hebt ingepakt… Maak daarom je ontbijt (en eventueel lunch) alvast klaar op de avond van tevoren. Smeer je boterhammen alvast en leg ze in de koelkast of maak alvast een bakje yoghurt en fruit klaar! Ook kun je alvast je tas inpakken zodat je zeker weet dat je alles hebt! Ook kun je alvast je kleding klaarleggen voor de volgende dag, net zoals je moeder misschien vroeger wel voor je deed. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar het werkt wel!

5. Kijk eens hoe lang je nodig hebt om een bepaalde handeling te doen.

Houd eens een week bij hoelang je over een bepaald iets doet. Hoelang doe je er ’s morgens over om jezelf klaar te maken? Hoelang duurt het om naar de bushalte of het treinstation te gaan? Schrijf al deze dingen eens op en kijk eens of je hier wijzer uit wordt. Zo kun je beter inschatten hoe lang je daadwerkelijk over iets doet en waardoor je dus eerder op tijd zult zijn.

6. Beloon jezelf als je op tijd komt.

Yes! Het is je gelukt om op tijd te komen! Zo heb je nog wat extra tijd op te praten met vrienden of collega’s en kun je misschien nog wel even naar de koffieautomaat lopen (lees: niet rennen) om je welverdiende kopje koffie te krijgen.

Dit artikel is geschreven door één van onze gastbloggers Suniva Vollenberg.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?


Plaats jouw reactie

<input type="text" name="website" id="website" value="http://" /><input type="text" name="if" id="if" value="1" class="js-anti-spam-input" />