STUDENTJOB BLOG

e-commerce

E-commerce... we hebben er allemaal van gehoord maar wat is e-commerce? En hoe werkt het? En wat kan je ermee? En waarom is dit eigenlijk belangrijk voor je om te weten? In de volgende paragrafen zullen we wat dieper op deze vragen ingaan.

Wat is E-Commerce?
Om e-commerce en alles eromheen goed te begrijpen zullen we het eerst aan je uitleggen. E-commerce is een Engelse term en betekent eigenlijk gewoon elektronische handel. Net als bij e-mail en ebook staat de ‘e’ dus voor elektronisch. Het is een erg brede term en kan op verschillende manieren worden opgevat. Niet alleen gaat het om de producten die je op bol.com kunt kopen, e-commerce draait ook om de verkoop van concertkaarten, liedjes op iTunes en zelfs bitcoin. Het draait dus om het feit dat je iets krijgt in ruil voor een betaling. 

Naast producten kan e-commerce ook gaan om diensten. Een voorbeeld hiervan is een vliegticket en hotelovernachting boeken via Booking.com. Een oppas of schoonmaker inhuren via een online platform valt ook onder e-commerce!

Verder zijn er ook verschillende manieren waarop je kunt verkopen. Zo heb je business-to-consumer (B2C), business-to-business (B2B) en customer-to-customer (C2C). Bij B2C vindt er een uitwisseling van producten of diensten plaats tussen een bedrijf en een consument, B2B gaat om een uitwisseling tussen twee bedrijven en C2C gaat om een uitwisseling tussen twee consumenten. De C2C-methode zie je vaak op Marktplaats of eBay. Sinds kort bestaan er apps zoals United Wardrobe en Vinted waarin consumenten kleding kunnen verkopen aan andere consumenten. 

Waarom je je eigen E-Commerce webshop moet starten!
Nu dat we de vraag “wat is e-commerce?” hebben beantwoord, kunnen we een stapje verder gaan: je eigen e-commerce webshop starten! Een e-commerce webshop heeft veel voordelen en gaat een mooie toekomst tegemoet. Hieronder een aantal redenen waarom je je eigen webshop moet starten.

  1. Lage bedrijfskosten!
    Met dank aan goedkope platforms is het niet duur om een e-commerce webshop op te stellen. Zulke services maken het makkelijk voor ondernemers om een online winkel te starten en bieden een aantrekkelijke, mobielvriendelijk website tot het aannemen van betalingen en het beheren van de voorraad. Een goed voorbeeld van zo’n service is Shopify.

  2. Track je klanten
    Het mooie aan e-commerce is het feit dat je je klanten kan tracken. Je kan traceren waar ze vandaan komen, waar ze veel op klikken, hoeveel bezoekers je hebt gehad en veel meer. Dit kan je dan gebruiken in jouw voordeel. Google Analytics is een goede tracking tool voor e-commerce webshops.

  3. Breid je bereik uit
    E-commerce maakt het mogelijk voor de ondernemer om een groter bereik te hebben. Je kunt mensen in een ander regio of zelfs een ander land bereiken en dit vergroot kansen voor de ondernemer. Veel fysieke winkels starten een online webshop om hun bereik te vergroten en meer aandacht te brengen naar hun winkel. Als de webshop bevalt is de kans groot dat consumenten naar de winkel zelf gaan.


Heb je interesse in e-commerce en wil je up-to-date blijven met al het nieuws? Bekijk dan de Go Webshop! Ter inspiratie kan je ook nog de webshop reviews bekijken.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.