STUDENTJOB BLOG

Je bent student en waarschijnlijk al een beetje aan het oriënteren over wat voor een beroep je later wil uitoefenen. Dergelijke keuzes en afwegingen blijven lastig! Want hoe weet je nou hoe het is om een designer, jurist of bijvoorbeeld een online LinkedIn marketeer te zijn? Vaak kun je als student nog ervaring in vakgebieden opdoen middels stages. Maar dit betreft vaak een eenmalige ervaring, waarbij inzicht in de rest van je interesses in mogelijke banen nog onduidelijk is. En als je al afgestudeerd bent, zijn dergelijke stages vaak geen optie meer. Om je een beetje op weg te helpen, leggen wij jou in dit artikel uit hoe het is om een LinkedIn Advertiser te zijn! Hierbij gaan we het hebben over functie zelf, de programma's die je nodig hebt, het schrijven van effectieve teksten en het visualiseren van beeldmateriaal dat tot bepaalde conversies onder jouw publiek moet leiden.

Linkedin advertising

Uhm… LinkedIn Advertising?

Misschien heb je al eens gehoord van het woord: online marketing. Dit betreft allerlei marketing zaken op online gebied waarmee bedrijven trachten enige naamsbekendheid en mogelijk conversies mee te behalen. Dit doen zij door het delen van een boodschap over het merk, product of diensten via online kanalen. Denk hierbij aan het delen van een boodschap via advertenties op sociale media, de zoekmachine of een externe website. Ook kan het gaan over het verbeteren van de website zodat deze hoger in de zoekmachine resultaten weergegeven wordt, het schrijven van ‘organische’ content (een post, blog, webinar) of het versturen van een een reeks aan e-mails. Een LinkedIn marketeer houdt zich voornamelijk bezig met het adverteren op LinkedIn. Jij zal campagnes bedenken en opzetten in lijn met de wensen van de klant en het merkimago. Daarbij ben jij verantwoordelijk voor het draaien en onderhouden van de campagnes door te kijken naar individuele prestaties van de advertenties in deze campagne: wat zijn de kosten en opbrengsten van de advertenties en bereiken we de juiste doelgroep?

Campaign Manager

De basis van LinkedIn Marketing ligt in de Campaign Manager. Dit is een aparte extensie binnen LinkedIn die jou in staat stelt de campagnes op te zetten en aan te sturen. Een campagne opzetten doe je met een bepaald doel. Dat kan van alles zijn. Denk aan het vergroten van naamsbekendheid, het genereren van meer websitebezoekers of het verkrijgen van meer aankopen. De Campaign Manager maakt het mogelijk.

Andere tools...

Natuurlijk is het belangrijk om een platform te hebben met de nodige tools waarin je je campagnes kan creëren en draaiende kan houden. Echter, alvorens het implementeren van een bepaalde campagne met advertenties, is het van belang de nodige zaken op orde te stellen. Zo is het belangrijk een effectieve tekst te schrijven met een bijbehorende afbeelding die aanzet tot actie. 

Advertentieteksten schrijven die converteren

Teksten bedenken is niet altijd even makkelijk. Niet getreurd, inspiratie haal je overal vandaan! Scroll maar eens over je sociale media of bekijk eens enkele websites; gegarandeerd dat je vele advertenties tegenkomt. Ook websites als adspy.com kunnen je helpen bij het vinden van voorbeelden voor je LinkedIn marketing. Vraag je telkens af welke advertenties je aanspreken en waarom. Welke woorden worden gebruikt? Zijn de teksten lang of kort? etc. Op die manier kun je bepalen wat mogelijk effectief is. Natuurlijk is dit een kwestie van testen voordat je er uiteindelijk achter komt wat echt werkt onder jouw doelgroep.

Visueel aantrekkelijke advertentie afbeeldingen

Aandacht genereren via online marketing speelt zich af op online terrein. Zoekmachines, webpagina’s en social media - ofwel het internet - zijn belangrijke plaatsen waar deze aandacht gepakt kan worden. Echter, als LinkedIn Marketeer ben je niet de enige die hier probeert een boodschap naar de doelgroep over te brengen. Het concurrentiegehalte gigantisch en dat is nu net juist wat de baan zo uitdagend maakt. Het is gezien en gevonden worden. Dat is niet niets. Om de aandacht van je gewenste publiek te kunnen krijgen is het naast een aantrekkelijke tekst ook belangrijk op te vallen met de vormgeving van je ads. Het designen van dergelijke advertenties hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het is net waar je voorkeuren liggen: ga je aan de slag met een meer geavanceerd programma als Adobe Photoshop of liever met een wat makkelijker te doorgronden ontwerpprogramma als Canva. De keuze is aan jou als LinkedIn marketeer… 

Campagne opzetten

Je hebt je teksten en beeldmateriaal klaarliggen, je weet waar je naartoe moet navigeren, namelijk de Campaign Manager van LinkedIn, dus als LinkedIn Marketeer is het nu aan jou de campagne te implementeren. Zo richt je je op het doel van de campagnes en daar vanuit tracht je de juiste doelgroep te bereiken. Dit doe je met verschillende data die LinkedIn vrijgeeft. Te denken valt aan leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses en meer. Vaak hebben bedrijven zelf al een bepaalde klant voor ogen die ze willen bereiken, maar kleine start-ups ‘fresh’ in de markt hebben dat vaak nog niet. Aan jou de taak om dan de juiste persona, een fictief persoon, aan te spreken die voor de dag kan komen als de ideale klant van dit specifieke bedrijf. Geef aan wat je wil besteden aan de campagne (vaak afhankelijk van budget bedrijf) en wanneer je de advertentie aan het publiek wil vertonen. Als laatste upload je je visuals en voeg je je reeds geschreven teksten toe aan de campagne. Allemaal gecheckt? Dan is het tijd om de LinkedIn campagne live te zetten. Nu is het slechts een kwestie van het afwachten van de resultaten en het eventueel bijsturen van de campagne. Door middel van A/B testen kun je tevens achterhalen of een wijziging op een bepaald aspect voor betere resultaten zorgt. Blijf dit vooral doen, want alleen op die manier ben je in staat het maximale uit je campagne te halen. 

Aandachtspunt bij het draaien van campagnes: zorg dat de LinkedIn pagina en de website van het bedrijf waarnaar in de advertenties verwezen wordt goed werkt en aantrekkelijk eruit ziet. Tekortkomingen kunnen namelijk zorgen voor desinteresse of verwarring onder bezoekers. Je begrijpt natuurlijk wel dat dat voorkomen moet worden. Lange website bezoeken en uiteindelijk aankopen zijn natuurlijk wat je wil!

Interesse in een job als LinkedIn Marketeer?

Meer te weten komen over LinkedIn Advertising? Heb je nog bepaalde vragen? Dat kan! Wij van Baas en Baas houden ons dagelijks bezig met campagnes voor verschillende klanten. Laat het ons vooral weten als we je ergens bij moeten helpen of als je nog een stageplaats/bijbaan zoekt! Wellicht dat wij jou verder kunnen helpen in de zoektocht naar de juiste baan.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.